A nehézfiú - Eden D610XST

A nehézfiú - Eden D610XST

RSS   AUDMAX   2017-02-25 14:16   2017-03-22 14:24

 

 

Megmondom őszintén nagy lelkesedéssel írom ezt a cikket és bevallom, bizony egyáltalán nem a forgalmazó kérésére teszem ezt. Jó katonaként magam jelentkeztem a feladatra, mivel a D610 nem csupán egy kiváló láda, de hatszor tízes mivolta felvet olyan kérdéseket, amiket érdemes megválaszolni. No meg mi mást is tehetne az ember egy ilyen szép ködös, szmogos, ónos esős februári napon?

 

 

Mióta megérkezett Magyarországra már többször volt szerencsém játszani a forgalmazó backline feladatokra kinevezett Eden D610-én, néha bemutatón, hol koncerten. Mindig megörültem ha a hatszor tízest láttam meg a színpadon, mivel tudtam, hogy úgy fogok szólni, ahogy szeretném és a „megfelelő” hangerő is garantált. Hogy kellene-e otthonra? Ez a nagy kérdés, és arra jutottam, hogy nekem igen!

Egy basszusgitáros élete csupa kompromisszum. A kétszer tíz túl kevés, a négyszer tíz túl sok, a négy húros jobban szól de kell a H húr, a jazz-bass sokoldalúbb, de a preckó dögösebb, stb. Bátran kijelenthetem, hogy olyan felszerelés, legyen az hangszer vagy erősítő, ami mindenhova jó, nem létezik. Ha egy motyóval próbáljuk átvágni a gordiuszi csomót, akkor könnyen olyan feladat elé állíthatjuk felszerelésünket, amire az nem képes. Elég egy picit nagyobb színpad és a 2x10-es ládánk már kevés és elég egy színházi előadás és a 4x10 már sok. A hivatásos zenésznek az a dolga, sőt kötelessége, hogy igyekezzen kompromisszumok nélkül megoldani a feladatait, így aztán begyűjtünk több fejet, ládát, és még több hangszert az évek során, még ha bele is rokkanunk a soha meg nem térülő költségekbe. Zenész lelkünk és lelkiismeretünk azonban nem tűri az oda nem illő megoldásokat és nem nyugszunk, amíg ki nem alakítjuk azt a hangszerparkot, amivel minden kihívás profin teljesíthető. Erősítő fejeink, a digitális, kapcsolóüzemű megoldásoknak köszönhetően már kimondottan flexibilisek és könnyen hozzák akár az 500W/kg teljesítmény indexet is. Szerintem célszerű lehet többféle, csöves, tranyós fejet is tartani, de ezekkel a kis digitális zseberősítőkkel már könnyen megoldhatóak a mindennapi feladatok. Ládáinknak azonban sokkal nehezebb a dolguk. Mint mindannyian jól tudjuk, az ideális basszus hangfal 2000 wattos, egy kilós, elfér a pénztárcánkban és megvásárolhatjuk egy korsó sör áráért. Bízom benne, hogy hamarosan lesz ilyen csodacucc, addig azonban külön kell megvennünk az olcsó, kicsi és nagy teljesítményű ládát. Én magam is így tettem. Van egy tényleg nagyon pici EC8-as Eden kombócskám (igazából kettő, mert olyan olcsó, hogy itthonra és a Kőbányai Zeneiskolába is vettem egyet-egyet, ne kelljen „cipelni” :), van egy 10 kilós, 600 wattos ládám, ami még elég könnyű a villamosozáshoz, de elég nagy teljesítményű bármilyen klubba, de ezek mellé kellett egy igazi nagy vas is, amivel minden nehézség nélkül teljesíthető bármilyen hangos, nagyszínpados fellépés.

 

 

Azonban nem kell feltétlenül session zenésznek lenni ahhoz, hogy egy ilyen ládára legyen szükségünk. Ha rockzenekarunk van, gyakran játszunk nagyobb színpadokon, vagy akár egy határozottabb hangerejű funk zenekarban tépjük a húrokat, akkor bizony nyugodtan helye lehet egy hatszor tízesnek a háztartásban. Abban biztos vagyok, hogy mindenkinek megvan már az a jól bevált módszere, hogyan adjuk be a családnak miért is törjük fel - már megint - a családi malacperselyt egy újabb „zenecucc” kedvéért. Profi zenészként, azon túl, hogy le tudjuk írni az adóból, még elkönyvelhetjük egy kellemetlenül nagy, de akár szükséges kiadásnak is. Ellenben egy hobbistának néhányszor el kell vinnie anyát wellness-be, mire elfelejti, hogy új játékszerünkért egy használt autó ára röppent ki a kasszából. De tényleg ki lehet használni egy ekkora monstrumot? Egyrészt ha hiszitek, ha nem, a nagyszínpados műfajban ez a motyó inkább közepes méretűnek számít, mint nagynak. A nyolszor tíz, tizenkettesek az igazi „roadszomorítók”. Másrészt az Eden D610 az egyik legkompaktabb 6x10-es, és bár nem neodíniumos - 59 kg a kicsike - de viszonylag könnyen kezelhető beépített kerekeinek és ügyes füleinek köszönhetően. Horribile dictu, akár egyedül is beemelhető egy kisebb kombiba. Kell-e ekkora hangerő? Nos én nem feltétlenül azért szeretem mert hangosabb mint egy 4x10-es, hiszen jórészt ugyan azzal a WTX-500 fejemmel használom, mint a többi ládámat. A titok a tartalékban rejlik! Én személy szerint a kompresszió nélküli, dinamikus játékban hiszek. Szeretem ha magam dönthetem el mikor játszhatok halkan, mikor hangosan és ebben nem akadályoz, hanem partner az erősítőm is. Ha hangos környezetben kell muzsikálni, akkor ehhez a halk játékhoz nagy felület, a hangoshoz extra wattok kellenek. Az én olvasatomban a D610 egy nagy 4x10, rengeteg tartalékkal.

 

 

A D610 az egyik, ha nem a legjobb 6x10-es a piacon. Összeszerelési minősége osztályon felüli, a minőségi anyagok és a masszív konstrukció ráadásul igen strapabíróvá is teszik. Legendák keringenek olyan tűzvészből kimentett, balesetet szenvedett D szériás cuccokról, amelyek még mindig működnek és napi használatban vannak. Az új D szériát ráadásul Nagy Britanniában gyártják az európai piacra, megszabadítva így a forgalmazókat és a vevőket a vámtól és az extra szállítási költségtől. (Brexit…khm) A D610 egy kimondottan hangos, 107 dB-es láda, melyben hat darab (nahát…) EC-1060XL Eminence hangszóró és egy E-2007-es tweeter dolgozik. A hivatalos kiterjesztése XST, tehát extra smooth with tweeter. Ez valójában a szokásos Eden hangzást rejti, mely a lehető legkevésbé színezi az előtte dolgozó hangszer és fej hangját, karakterét…és én ezt nagyon szeretem. Így aztán bármilyen stílushoz használható, úgy fog szólni, ahogy és amin játszunk rajta. A csöves fej csövesen, a precision preckósan, az új húr fényesen.  Ha valakit zavar a tweeter, akkor nyugodtan leveheti, vagy beállíthatja a kívánt adagot a hátlapon lévő potival. A D610 6 ohmos, így aztán hagyományos módon macerás párosítani más ládával, de talán fölösleges is lenne. Ez a cucc önmagában alkot egy olyan kompakt rendszert, ami nagyban hasonlít a 4x10-esek hangzásvilágára és lényegesen kompaktabb, összeszedettebb képet ad mint a 2x4x10 vagy 4x10+1x15 párosítások.

Az Eden D610XST egyáltalán nem mondható tömegcikknek, tuti nem fog fogyni belőle annyi, mint egy D210-ből, de annyi sem mint egy D410-ből. Azonban ha olyan basszusgitáros kezébe kerül, akinek igazán való, aki ki tudja használni a láda teljesítményét, értékeli minőségét és legendás megbízhatóságát, akinek nem okoz problémát a mérete, azzal kétségtelenül sok boldog és felhőtlen évet fognak eltölteni. Én bizonyosan!

Megyaszay István

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020