Kezdhetnénk a végtelen felsorolást, hogy például:
- Vízvezetéket? Ja nem.
- Csatornázást? hmm, azt sem.
- Utakat? Neeem.
- A RackUltra FX-et!!!Na azt igen!
Viccet félretéve, a dLive keverőpult életében ismét gazdagodtunk egy izgalmas kihívással szolgáló eszközzel. Amikor már belekényelmesedünk a rendelkezésre álló „manipulátorok” használatába és már rutinként kezeljük ezeket, akkor az Allen&Heath mérnökei új színt hoznak az életünkbe ezzel a fejlesztéssel.
Alkalmam nyílt élesben kipróbálni. Meghívást kaptam Bukarestbe egy komplex szimfonikus koncertsorozat hangmérnöki feladataira. Természetesen boldogan mondtam igent. Több alkalommal jártam már náluk. Kedvesek, profik és igen segítőkészek. Egy kérésem volt - minekután a beállásokra szánt idő, mint akár itthon is, igen rövidre terveződött –, hogy A&H dLive C3500 vagy ettől fentebbi pultot kérek és persze Ultra FX kártyával. Itt kicsi vakaródzás kezdődött, de jelezték, hogy amennyiben tudok, akkor vigyek én Magyarországról, pultot és UltraFX Engine-t is.
Offline editorban már összeraktam az általam elképzelt setupot, és szinte kész, felprogramozott pulttal érkeztem.
A kisördög pedig tombolt bennem, így az új effektek is benne voltak.
De mik is ezek valójában?
1. Vocal Processing
2. Reverbs
3. Distortion & Saturation
4. Harmoniser
Engedjétek meg, hogy az élményeimre hagyatkozzak, hiszen a gyári leírást megtaláljátok a honlapon.
VocalTuner
Ki ne álmodna integrált VOCALTunerre (auto-tune)? Erre már van számtalan lehetőségünk, pl. Waves Tune, de ehhez külső eszközök szükségesek, és szigorúan nézve azért a használata észrevehető. Hát kellemesen csalódtam, mert agyig feltekert kompenzációval sem lett zavaró. A kórusban és néhány szólistánál nagy hasznát vettem. Könnyen kezelhető, és a keyboardot használva mintának a hangnemekkel sem kellett foglalkoznom. Fokozhattam az izgalmam azzal, hogy a második előadáson már MIDI-n vettem a vezérlést, és ez sem okozott nehézséget. Az ottani zenei vezető is beleszeretett, és lelkesedése odáig fajult, hogy az énekesekre akasztottunk Vocal Shiftert, amit szintén MIDI-n keresztül vezéreltünk és szólamokat gyártottunk. Könnyedebb stílusú daloknál pedig a Vocal Gridder jött játékba. Ez sokkal gyorsabban reagál, mint a Tuner, emiatt effektként használtuk (Cher effekt). Nem öncélúan történt mindez, hanem a zenei vezető kérésére és örömére.
Harmoniser
A következő játékszer, amit előszedtünk, a Harmoniser volt. Természetesen itt is többféle vezérlés és felhasználás lehetséges, de az idő szűke miatt a MIDI mellett maradtunk. A popdaloknál a vokál szólamok lettek dúsítva. Nagyon hasznos és meglepően természetes hatást tudtunk vele elérni. Azóta használtam itthon is, MIDI nélkül, simán a keyboardot kulcsolva, és ezzel a megoldással is szuperül és gyorsan lehet használni.
Saturator
A következő gázolásunk elszenvedője a lábdob, a basszusgitár és a cselló volt. Saturator volt, aki az áldozatokat szedte, de igazán izgalmas hangkép lett a végeredmény. Természetesen a rockosabb daloknál tudtuk használni. Valamint itt jött játékba a Distortion. Az énekes egy csodálatos hölgy volt csodálatos hanggal. Ezt megspékeltük erősítő és cabinet szimulátorral. A végeredmény őrületes lett. Biztos, hogy máshol is alkalmazni fogom. Természetesen még mindig a pultban lévő effekteket használtuk, pedig a teljes Waves arzenált vittem, de még be sem kellett kapcsolnunk, mert az összes felmerülő igényt, kreatív ötletet a pult saját erőforrásaiból tudtam kiszolgálni.
Space Fx
Egy ilyen komplex, rock, pop és klasszikus crossover műsorban a reverbációnak is kiemelt hangsúlyt kell kapnia. Csodás lírai dalok megfelelően zengetve elrepítik a művészt és a hallgatóságot is. Ez is sikerült. Aki eddig elégedetlen volt a dLive-ban található belső zengetőkkel - kétlem, hogy sokan lennének -, azok most mosolyogni fognak. A Spaces Reverb és Plate Reverb is fantasztikus, új élményeket hozott. A fafúvósok szárnyaltak, a cselló könnyeket csalt a szemekbe, és közben az énekes (ő a fülmonitorába is kapott zengetőt) is elszállt. A show végén lelkendezve köszönte a munkánkat és mondta, hogy ilyen könnyeden, komfortosan, fürödve a saját hangjában (mintha templomban lett volna) még nem énekelt.
A fentiek fényében, tele élményekkel javaslom, hogy aki szeretné kipróbálni, az bátran keressen minket az Audmaxban. Akár hozhattok magatokkal soksávos felvételt is. Biztos vagyok benne, hogy a rajongók száma csak nőni fog.
Ditzmann Tamás
Audmax Kft.