Az Allen & Heath SQ keverőcsalád az elmúlt évek során nemcsak a hangosítási, hanem az egész audió szakma egyik alappillérévé vált. Széles körű felhasználhatóságának köszönhetően a zenekaroktól kezdve az audiovizuális integrációig minden területen megállja a helyét. Idén pedig megérkezett a hiányzó láncszem: a rackes verzió. Hurrá!
Mit rejt a RACK?
A keverőpult előlapját szemügyre véve az SQ keverők világában jártasak azonnal felismerik a jól ismert 7”-os érintőképernyőt, a programozható Soft Rotary tekerőket és Soft gombokat, amelyeket az SQ-6 örökített át. Emellett megtalálhatók a Layer választók, menü gombok, valamint a Library és funkciógombok is. Az összkép letisztult és átlátható.
Azonban ha alaposabban megvizsgáljuk a menüsor felépítését, az SQ keverőkhöz képest rögtön feltűnik két új gomb. Mivel az SQ-Rack nem rendelkezik fizikai faderekkel, egy dedikált menülapot kapott, ahol egyszerre nyolc csatorna vezérelhető. Ezzel ügyesen áthidalták azt a dilemmát, hogy hogyan lehet önállóan, kizárólag a kijelzőn keresztül keverni a csatornákat. Azok számára, akik ismerik a QU-PAC elődmodell kezelőfelületét, ismerős lesz a "Control" gomb, amely programozható kijelzőlapokat rejt, így egyedi kezelőfelület alakítható ki. Ez különösen hasznos fixen installált környezetben, ahol a keverő az alapvető napi használatra konfigurálható, majd hétvégén – amikor például élőzenés fellépés van – egyetlen gombnyomással teljes funkcionalitású keverőpulttá alakítható.
Nézzük, mit látunk hátul!
A hátlapot szemügyre véve mosolyt csal az arcunkra a felismerés: egy az egyben az SQ-5. Hurrá! Találunk itt 16 mikrofon/vonal bemenetet, két további TRS sztereó bemenetet, 12 XLR kimenetet, egy AES/EBU kimenetet, lábkapcsoló bemenetet, USB, Network csatlakozót, valamint SLINK és I/O bővítőkártya helyet és - a kedvenc - dedikált Talkback bemenetet is.
Azok számára, akik nem mélyedtek el az SQ mixerek világában, elsőre talán fel sem tűnik, milyen hihetetlen lehetőségeket rejt az SLINK és az I/O bővítőkártyák csatlakoztatási lehetősége – valóságos „audió pókháló” építhető ki velük. A fejlesztők arról is gondoskodtak, hogy a rackfülek különböző rögzítési pontokban is elhelyezhetők legyenek, így a keverő elölről és hátulról is becsavarozható a rackbe, de akár döntött asztali formában is használható.
Kapcsoljuk be!
Míg az SQ-Rack bekapcsol, gyorsan elmondjuk... Ja, nincs is időnk rá, mert már be is bootolt! A viccet félretéve, mindig lenyűgöz, milyen gyorsan indul el egy ekkora tudású keverő. Talán erre is magyarázat a különleges FPGA processzor?
Az SQ-Rack architektúrája teljes mértékben megegyezik az elődmodellekével: 96 kHz-es XCVI FPGA processzálás, mindössze 0,7 ms késési idő, 48 bemeneti csatorna, 12 sztereó mixbusz, LR mixbusz, 3 sztereó vagy 6 monó mátrix, 8 sztereó FX processzor dedikált return csatornákkal, deep plug-in effektek és még sok más.
Ami igazán kiemelkedő hír: az SQ-Rack megjelenésével az egész SQ sorozat frissül, ugyanis minden modell megkapja az új V1.6 szoftvert!
De ez mit is hozott nekünk?
Fogunk-e örülni? És még számos kérdés merülhet fel mindenkiben. A válaszom röviden az, hogy igen. A frissítés (már megszokott módon) számos újítást tartalmaz a javításokon kívül.
Új Add-ons deep Plug-in bővülés következett be. Elérhetővé vált a sokak által kedvelt OptTronik kompresszor, amiről órákig lehetne áradozni (LA2A kompresszor szolgáltatta az alapját). A legendás csöves kompresszor algoritmusaival teszi boldoggá életünket, ami bármely bemenetre vagy MIX buszra késés nélkül használható. E mellé érkezett a másik nagy kedvenc, a „Bus”, mely egy legendás brit VCA kompresszor alapján készült, és mondjuk egy groupra illesztve, akár paralel használva igazán masszív hangzást tudunk létrehozni. Mindezt úgy, hogy nem megy a hangzás tisztaságának a rovására.
Természetesen az ezeket is magába foglaló All Add-On Bundle (v1.6) is megérkezett, ami aztán nagyon sok igényt ki tud elégíteni (az alábbiakat tartalmazza: OptTronik, Bus, Peak Limiter 76, 16T, 16VU, Mighty, Opto, MultiBD3 + MultiBD4, DynEQ4, De-Esser, DiGi-GEQ, Proportional-Q GEQ, Hybrid GEQ, Bucket Brigade, Echo és Hypabass).
A kijáratok száma mindig kiemelt téma. A már meglévő mátrix kijáratokat, szám szerint hármat, melyek lehettek monó vagy sztereó formában, azt most kicsit izgalmasabban átalakították. Lehet akár hat darab monó mátrixunk is, de ezeket kettesével tudjuk variálni (pl. 2 db monó és 2 db sztereó; 4 db monó és 1 db sztereó...).
Kényes téma következik, a Scenes. Csak a rend kedvéért ismételjük magunkat, hogy itt egy project/koncert/színdarab képeit/dalait/jeleneteit mentsük, dolgunk végeztével pedig írjuk USB drive-ra. Új project/zenekar/előadás pedig legyen egy új mentés más névvel.
Visszatérve a frissítéshez, óriási változások jöttek ebben a témakörben.
Zenekar esetében ha a már meglévő dallista esetleg valamiért felborul, és tudjuk előre, hogy milyen más sorrendet fogunk használni, illetve melyik dalokat hagyjuk ki, na ezeket simán tudjuk rendezni a Cue List editor segítségével. Minden helyzethez tudunk majd alkalmazkodni, és nem azon kell agyalnunk, hogy a 10. dalról visszalépjünk mondjuk a 4. dal képére.
Természetesen a MIDI utasítások lehetősége is bővült. Ezekkel a bővülésekkel a komplexebb show-k automatizálását segítik.
Már lehetőségünk van az egyes képek váltásánál a Crossfaders alkalmazására, mely hozzásegít minket egy finomabb, művészibb váltásra két kép között.
Az ide (Scanes) tartozó szűrők tárháza is bővült, ahol a processzáláshoz és SoftKeys-hez új szűrők érkeztek, de a számomra igazán izgalmas, hogy (régebben ez egyáltalán nem volt elérhető) két csatorna különböző képekben változtatható sztereó és monó állapot között. Mondjuk csatornáink fullra járatása miatt a CH47-48 a rendezvény elején a Dj-nem a sztereó csatornája, de később a koncert folyamán egy vendég mikrofon és egy gitár kerülne oda, na ez eddig nem volt elérhető, csak project behívással, de most képváltással is meg tudjuk csinálni! És ez igaz a MIX buszokra is.
Újítás továbbá az USB lehetőségek között az USB-A és az USB-B egyidejű használata. Így könnyedén tudunk két külön platformra is akár rögzíteni soksávos felvételt.
Az I/O Patch ablakban polaritást tudunk váltani a kijáratokon, valamint az inputokon tudunk fantomtápot kapcsolni, PAD-olni és gainezni is. Ez akkor lehet fontos, ha a pultunkra mondjuk fel kell tennünk egy térmikrofont a fülmonitorok miatt, de a pulton fizikai csatornát nem akarunk erre áldozni. Az előfokot beállítjuk itt, és Tie line-on keresztül eljuttatjuk a kívánt helyre, ezzel létrehozva egy win-win helyzetet.
Remélem sikerült felkeltenünk az érdeklődéseteket az újítások iránt.
Sok sikert, és ha esetleg elakadtok, keressetek minket bátran.
Ditzmann Tamás, Márkus Gergő
Audmax Kft.